• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 1976
+
-

اعتماد  کاربران مبنای نظارت  بر کسب‌وکارهای اینترنتی

رشد 25درصدی صدور مجوز برای افراد فعال در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته در حالی است که تنها 30درصد فعالان این حوزه مجوز رسمی فعالیت دارند. توسعه روزافزون کسب‌وکارهای اینترنتی «استارت‌آپ‌ها» در بستر فضای مجازی ازجمله هدفگذاری‌های مسئولان بخش ارتباطات برای ایجاد بیش از 100هزار شغل در این بخش است. معاون وزیر صنعت و رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با بیان اینکه تا‌کنون 32هزار نفر از افراد حقیقی و حقوقی که کسب‌وکار اینترنتی دارند از وزارت صنعت، معدن و تجارت لوگوی ای‌نماد دریافت کردند به میزان گفت: تقریبا 30درصد افرادی که در فضای کسب‌وکار اینترنتی فعالیت می‌کنند زیرنظر این مرکز مجوز دریافت کرده‌اند و امسال نسبت به سال95، صدور مجوز 25درصد رشد داشته است. رمضانعلی صادق‌زاده افزود: یکی از مشکلات صدور مجوز برای این نوع کسب‌وکارها آن است که بانک مرکزی برای دادن درگاه پرداخت الکترونیکی به افرادی که می‌خواهند در فضای کسب‌وکار اینترنتی فعالیت کنند، مجوز ای‌نماد را جزو ملزومات قرار نداده است.

رئیس گروه تشکل‌های صنفی دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی ایران نیز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: با توجه به ماهیت کسب‌وکارهای اینترنتی و فعالیت آنها بر بستر وب، نظارت بر این کسب‌وکارها برخلاف سایر صنوف دارای پروانه کسب از طریق اعتماد‌سازی‌ مشتریان با ارائه نماد اعتماد الکترونیکی «ای‌نماد» و نه برخوردهای سلبی صورت می‌گیرد. مهدی رضوانی افزود: در این شیوه کسب‌وکار برخلاف کسب‌وکارهای سنتی، توصیه به مردم برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد، محور اصلی نظارت بر واحدهای صنفی دارای پروانه کسب از طریق تشکل‌های صنفی ذیربط است. وی تأکید کرد: بر این اساس از حدود 3ماه پیش در حوزه کسب‌وکارهای صنفی اینترنتی برای نخستین‌بار، اتحادیه کشوری کسب‌وکار مجازی به‌عنوان یک تشکل خود تنظیمی متشکل از افرادی که پروانه کسب‌وکار و نماد داشته‌اند تشکیل شده تا بر فعالیت این افراد نظارت کند. وی افزود: براساس آیین‌نامه چگونگی صدور نحوه مجوز و نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی، افراد صنفی جدای از فعالانی هستند که تشکل‌ها و اتحادیه صنفی خاص دارند و نظارت بر فعالیت اینگونه فعالان از طریق قوانین خاص صورت می‌گیرد. اسنپ، تپسی، دیجی‌کالا، بامیلو، زنبیل، دیوار و... ازجمله افراد فاقد تشکل و قوانین خاص برای فعالیت هستند که از حوزه قوانین نظام صنفی مستثنا هستند.

به گفته وی، از 30هزار فردی که مجوز فعالیت در فضای کسب‌وکار اینترنتی دریافت کرده‌اند، حدود 70 تا 80درصدشان به واسطه داشتن پروانه کسب، نماد اعتماد دریافت کرده و بقیه فعالان غیرصنفی هستند. همچنین با توجه به ماهیت کسب‌وکار در فضای مجازی و بر بستر وب، به‌دلیل سخت بودن رصد کردن این کسب‌وکارها آمار دقیقی از کسب‌وکارهای فاقد پروانه و نماد یا گردش مالی این حوزه وجود ندارد و همانند همه دنیا امکان برخورد با کسب‌وکارهای غیرمجاز در این حوزه وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید